Na co máte nárok v případě zpoždění nebo zrušení letu?

22.02.2020

Zpoždění letu může vaši dlouho plánovanou dovolenou dost znepříjemnit. Co dělat, pokud váš let zpoždění měl a nebo vůbec neletěl? Jak získat alespoň nějakou kompenzaci?

Zjednodušeně lze říct, že pokud měl váš let zpoždění více, než 3 hodiny, můžete dostat odškodnění až do výše €600, tedy přibližně 15 000 Kč. Kdy a jak můžete o toto odškodnění požádat a jaké to má podmínky? 

Podmínka č. 1

Musí se jednat o lety z Evropské Unie, Velké Británie, Norska, Islandu nebo Švýcarska

nebo

se jedná o let, který letí do Evropské Unie, kdy let provozuje letecká společnost sídlící v Evropské Unii.

Takové lety se řídí Nařízením Evropského parlamentu a Rady 261/2004

Podmínka č. 2

Musí jít o chybu na straně aerolinky - tedy technická závada, zpoždění, stávka zaměstnanců aerolinky. Naopak nemáte nárok v případě zpoždění z důvodu špatného počasí či z důvodu stávky zaměstnanců letiště. Dále při dalších mimořádných událostech, jako jsou bezpečnostní rizika nebo nepokoje v dané destinaci. 

Podmínka č. 3

Hodně záleží na délce plánovaného letu. Od té se odvíjí výše odškodného

  1. Kompenzace 250 € - lety do 1 500 km (například lety z Prahy do Londýna, Benátek či Paříže)
  2. Kompenzace 400 € - lety od 1 500 km do 3 500 km (například lety z Prahy do Madridu, Marakéše)
  3. Kompenzace 600 € - lety od 3 500 km (například lety z Prahy do New Yorku, Vancouveru či do asijských destinací)

Jak o odškodnění požádat?

Existují dvě možnosti, jak se ke svému nároku dostat. Jednou je vaše vyjednávání s leteckou společností. Výhodou je, že celou kompenzaci dostanete vy a s nikým se o ni nedělíte. Nevýhodou je, že se mnohdy jedná o práci na několik měsíců. Aerolinky jsou ve vyřizování těchto žádostí velmi pomalé, protože spoléhají na to, že většina zákazníků tento boj vzdá. 

Pokud takto žádat chcete, obraťte se na leteckou společnost písemně nebo emailem.

Druhou možností je některá ze společností, které se vymáháním těchto nároků zabývají. Jako příklad můžeme uvést ClaimCloud nebo APRA, které mají velkou úspešnost a výborné recenze. Výhodou je zejména časová úspora a zkušenosti firem, které jsou mnohonásobně větší, než jednotlivců. Nevýhodou může být poplatek, který společnostem platíte. Ten si ale berou až po úspěšném získání kompenzace, zpravidla ve výši 20-25% získané částky. Nic tak neriskujete předem.

Nelze říct, jestli je lepší první nebo druhá možnost. Někdo se raději bude dohadovat s aerolinkou sám, někdo to předá a ušetří tak spoustu času. 

Na co si dát pozor?

Mnohé aerolinky se snaží kompenzacím vyhnout tak, že vám místo finančního odškodnění nabízejí vouchery a slevy na další lety. Další praktikou je nabídnutí nižší kompenzace, než na kterou máte nárok. 

Kdy mohu žádat?

Dobrou zprávou je, že žádat můžete až tři roky zpětně. Pokud jste tedy v předchozích třech letech takové zpoždění nebo zrušení letu měli, neváhejte. 

Co když byl let úplně zrušen nebo mě personál nepustil na palubu?

V případě zrušení letu máte stejný nárok na odškodnění ve výši €250 - €600. Stejně tak v případě, že nebudete vpuštěni na palubu například proto, že už není volné místo. 

Pokud ale například nemáte v pořádku doklady, nejde o chybu letecké společnosti a na kompenzaci nárok nevzniká. 

Další nároky

Pokud se letadlo zpozdí o dvě a více hodin při letech do 1500 km, o 3 a více hodin u letů do 3500 km nebo o 4 a více hodin u delších letů, musí cestujícím zajistit letecká společnost jídlo a pití. To platí i pro případy, kdy nemohla aerolinka zpoždění ovlivnit. Nárok by měl být úměrný délce zpoždění. Pokud je tedy zpoždění 2 hodiny, dostanete pravděpodobně poukázku na bagetu a vodu. U delších zpoždění to bude spíše klasický oběd v některé z letištních restaurací. 

Pokud je navíc zpoždění takové, že se bude odlétat až následující den, zaplatí vám aerolinka ubytování a dopravu do něj a z něj zpět na letiště. K tomu máte zdarma telefonický hovor a emaily (přístup k internetu). 

V případě delších stávek nebo přívalu sněhu může jít o zpoždění až několika dní. Mnohé aerolinky vám tuto náhradu sami nenabídnou, je nutné si o ni říct a odvolat se na výše zmíněné Nařízení Evropského Parlamentu a Rady 261/2004


Závěrem dodejme, že letecké společnosti toto nařízení záměrně ignorují a dokud se zákazník neozve sám, nepodniknou žádné vstřícné kroky. Mnohdy se navíc vymlouvají na podmínky, které nemohli ovlivnit. Nenechte se ale odbýt. 

Užitečné odkazy

ClaimCloud

APRA