Jak je možné, že zpáteční letenka stojí třeba jen 250 Kč?

01.02.2020

Neustále se objevují nové a nové akční letenky od low-cost dopravců a to mnohdy jen za pár stovek. Jak je možné, že i tak vydělávají?

Doplňkové služby

Předně je důležité říct, že většinou si s takovou letenkou můžete vzít na palubu jen malé zavazadlo. Například u Ryanairu s maximálními rozměry 40x20x25 cm nebo u Wizzairu 40x30x20 cm. O trochu lépe na tom budete u easyJetu, který povoluje rozměry 56x45x25 cm.

Jakmile potřebujete větší zavazadlo, musíte si zaplatit. Standardně to bývá okolo 200-250 Kč za jeden směr letu u příručích zavazadel. U odbavených ještě více.

Další doplňkovou službou je výběr sedadel. Pokud jej nechcete nechat náhodě, připlatíte si opět pár stovek. Zde je potřeba říct, že u letů po Evropě může být často jedno, kde sedíte, protože většinou netrvají déle, než dvě hodiny.

Důležité je i online odbavení, které je zdarma. Pokud byste ale check-in udělali až na letišti, opět budete platit. Podobné je to i pokud při rezervaci spletete jméno. Za jeho změnu si připlatíte.

Nakonec ještě občerstvení na palubě - samozřejmě zdarma nebude.

Více sedadel v letadle

Ačkoli jsou interiéry letadel navrženy pro určitý počet cestujících, nízkonákladovky jich tam dokáží vměstnat více. To s sebou nese úsporu nákladů, růst příjmů ale také méně místa na nohy. 

Lety na okrajová letiště

Letecké společnosti platí správě letiště za mnoho věcí - za přistání, za vzlétnutí, za přistavení cateringu, ale i za to, že na letišti stojí atd. Čím prestižnější letiště, tím vyšší poplatky. A proto mnohé nízkonákladovky létají na odlehlejší letiště. Například při letu do Londýna s Ryanairem dosednete na Stansted, ze kterého je to do centra dalších 50 minut vlakem.

Obdobně při letu do Milána. Zde nepřistanete v Miláně, ale v Bergamu, ze kterého je to do Milána dalších 60 minut. Mimochodem, dost možná vás Bergamo zaujme víc, než Milán.

Na zem a rychle zpět do vzduchu

Letadlo vydělává ve vzduchu. Proto se nízkonákladovky snaží minimalizovat čas na samotném letišti. Naprosto dokonale má toto zvládnuté Ryanair, který dokáže přistát, vyložit pasažéry, načerpat palivo, zkontrolovat stav letadla, uklidit na palubě, naložit další cestující a zavazadla a mnoho dalších úkonů, a to za necelou půlhodinu.

Most nebo schody?

Za přistavení mostu k nástupu a výstupu cestujících si jednotlivá letiště účtují okolo 100 Kč za pasažéra. Pokud ale cestující nastupují po schodech, je to jen 20 Kč. Až příště půjdete k letadlu a po schodech nahoru, víte proč. 

Máte otázky k jednotlivým leteckým společnostem? 

Koukněte na naši sekci "Letecké společnosti".